Even naar Hoorn?! - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van hans en anneke koster - WaarBenJij.nu Even naar Hoorn?! - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van hans en anneke koster - WaarBenJij.nu

Even naar Hoorn?!

Door: ZWIT

Blijf op de hoogte en volg hans en anneke

18 Mei 2012 | Nederland, Hoorn

Maandag, 7 mei
We hebben het plan om naar Hoorn te gaan. Er is daar een feestje ter gelegenheid van het 40 jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers.
De afgelopen week alle spullen verzameld die we aan boord nodig hebben en die nog thuis lagen: een auto vol. ’s Avonds aan boord met het kacheltje aan besloten we binnendoor te gaan via de Staande Mast Route.

Dinsdag, 8 mei
Het regende toen we opstonden, niet zo lekker. Om kwar voor tien voeren we (voor het eerst dit jaar) naar de Volkeraksluis en dat duurde behoorlijk lang. Om elf uur er pas uit. De spoorbrug in Dordrecht is dan het eerste serieuze struikelpunt. De planning was om die om 13.15 uur te hebben. Op de Dorste Kil hadden we een loeiende stroom mee, maar dat voorkwam niet dat de spoorbrug vlak voor onze neus dichtging. Shitterdeshit, dat kost je twee uur wachten aan een knobbelig steigertje! Het weer was nog steeds niet je dat, maar om 15.15 uur konden we er toch door. Op naar de volgende bottleneck: de verkeersbrug Alblasserdam. Om kwart over vier moest die draaien, maar we zagen geen reactie voor wat betreft groen licht erbij. Oproepen op kanaal 22 leverde geen resultaat op, kanaal 71 reageerde wel en meldde dat hij ging voorbereiden. Inmiddels waren we tien minuten later! Nog maar eens oproepen. We kregen gelijk een snauw terug: “Je hebt al opgeroepen”. Ja, dat weet ik ook wel, maar er gebeurt niks. Eindelijk: hij ging omhoog! Inmiddels wat het half vijf. Onze planning liep finaal in de soep. Nu doorgaan betekende dat we maar moesten afwachten waar en wanneer we een overnachtingsplekje konden versieren. Goede raad was niet duur, er is direct na de brug aan stuurboord een jachthaventje: WV Alblasserdam. We kenden het van vorig jaar en doken er dan ook blij in. Vriendelijke mensen en een mooi plekje.
De weersverwachtingen zijn van de barre en ik begin te twijfelen. Voor morgen veel regen (80%) en de dagen erna dondert de temperatuur, die tot nu toe niet slecht is, naar beneden naar 10 tot 12 graden. Het onderwerp blijft in de lucht hangen en we gaan lekker naar ons bedje.

Woensdag, 9 mei
Het regenwater kletterde over dek om 06:30 uur en om 07:00 uur ook nog. Ik vind dat het wel een beetje leuk moet blijven en Anneke zet haar tanden in doorgaan. Ondertussen toch ook maar even gecalculeerd hoe we het beste weer terug konden komen: ik vond het echt helemaal niks om door te gaan. De weersverwachting werd er ondertussen ook niet vrolijker op. Het besluit viel! We gaan terug! Dit is niet leuk en het wordt ook niet leuker. Om kwart voor twaalf tuften we het haventje uit en de brug van Alblasserdam draaide keurig op tijd (12:15 u). Dat moet een andere brugwachter zijn geweest!
Heel rustig toerend door de Rietbaan (je hebt een uur de tijd) arriveerden we keurig op tijd voor de spoorbrug Dordrecht om er om 13:15 uur door te gaan. Vlak achter ons een sleepboot met een enorme kraan die er ook door moest. Het viel ons wel op dat de brug nu veel langer openstond dan gisteren op dezelfde tijd, was dat gisteren ook zo geweest, dan hadden we ‘m makkelijk gehaald en hadden we wellicht een heel andere tocht gehad. Het laatste obstakel is dan de Volkeraksluis en je raadt het al: die draaide hartstikke vlot! Conclusie uit het bovenstaande: als je een planning hebt (heenweg) gaat het fout, als je geen planning hebt (terugtocht) loopt het als de brandweer.
Om 17:30 uur meren we weer af in onze eigen box. Prachtig weer! We krijgen een SMSje van het thuisfront: morgen wordt het beestenweer!

Donderdag, 10 mei 2012
Een hartenwens van Anneke was het opruimen van de beide bakskisten. Daarvoor hebben we de kuiptent er al afgelaten, dat geeft meer bewegingsvrijheid. Wat je dan allemaal aan troep tegenkomt, niet te filmen. Met niet meer bruikbaar spul werd korte metten gemaakt: de container in. Na het herpakken zag het er weer netjes en bovenal overzichtelijk uit. Om 12 uur komt een makelaar op bezoek. Het is Guido van den Berg van www.wwy.nl. Vrij vertaal is dat White Whale Yachtbroker uit Willemstad. Ze hebben de gebruikelijke condities met naar mijn smaak een groot voordeel: niet binnen negen maanden verkocht = no cure no pay. Van z’n prijsindicatie schrok ik wel een beetje, maar de markt is niet anders. Maar kijken wat het wordt. ’s Middags een paar boodschappen gedaan en daarna aan boord de achterstag-antenne gesloopt. Dat ziet er toch een stuk rustiger uit achterop. Ondertussen worden we getrakteerd op felle windstoten en daar tussen door enorme hoosbuien met af en toe een donderslag. Lekker als je een waterdichte boot hebt. De temperatuur is prima. Nu, om half tien ’s avonds is het buiten een graad of 17 en binnen 20 graden.

Vrijdag, 11 mei 2012
We hebben een afspraak met Gaby Eman om de KISS windgenerator van de Zwit af te halen. Gaby gaat dit jaar vertrekken met z’n Foxy Lady. Z’n website is www.sabbatical-sailing.com. Een enthousiaste en heel handige jonge vent. Dat resulteerde erin dat we de KISS in no time op de steiger hadden liggen! Na de lunch alles weer inpakken, we gaan lekker naar huis. De weersverwachtingen voor de aanstaande dagen zijn naadje: ’s nachts zelfs tegen het vriespunt.
Zou het weer z’n slechte zomer worden als vorig jaar?
Overigens gaan we morgen gewoon met de auto naar Hoorn, we willen het feestje van de Toerzeilers wel meemaken. We hebben er per slot van rekening al lang voor betaald!

• 20 Mei 2012 - 08:25

Ron:

Hoi Hans & Anneke,

Ik zag jullie sms bericht gisterenavond laat nadat we naar een concert van Laura Pausini waren geweest.
    Met mij gaat alles goed hoor, ik kan eigenlijk maar om twee dingen ontevreden zijn en dat is mijn rechter knie dat wil ondanks de operatie maar niet verbeteren, en twee is dat ik nog niet gezeild heb, komend weekend is de eerste keer , ik ben nog nooit zo laat het water op geweest.
    Ik heb het inschrijfformulier voor de winterstalling al weer in moeten vullen en nog geen mijl gevaren,
    Het weer heeft daar natuurlijk ook niet aan meegewerkt , dat is dan toch wel een 3e punt waar ik ontevreden over kan zijn, ik stop dus maar want anders word ik er chagrijnig van.

groetjes,
    Ron & Joke,

• 20 Mei 2012 - 11:34

Guus Dubois:

Bredero schreef het al: "Het kan verkeren". En als de boot geen optie is, dan maar met de auto. En dat heeft - alles overwegend - toch nog een paar positieve dingen opgeleverd dit anders later hadden moeten plaatsvinden. Ja, ik ben een eeuwige positivist :-).

Nog veel goed zeilweer en inspiratie toegewenst, want ik lees jullie belevenissen met plezier.

Groetjes uit Nieuw Zeeland.

Guus