Bijna het afscheid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van hans en anneke koster - WaarBenJij.nu Bijna het afscheid - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van hans en anneke koster - WaarBenJij.nu

Bijna het afscheid

Door: ZWIT

Blijf op de hoogte en volg hans en anneke

01 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

Donderdag, 28 juni
We hebben een afspraak met de makelaar: we moesten nog even het verkoopcontract tekenen.
Zoals gewoonlijk een leuk en gezellig gesprek in Willemstad. Daarna verder naar Dintelmond. Ons schip heeft tijdens de keuring een klein foutje getoond: een beetje olielekkage bij de dieselmotor. B&N Yachtservice klaart de klus in de aanstaande dagen. De Zwit ligt bij de kraan en de motor ligt uit elkaar. Er moet een nieuwe pakking in en ik word bedolven onder termen die ik niet begrijp. Koppakking, carterpanpakking, lekkende injectors en zo nog een paar. Het gaat allemaal meevallen volgens Peter, die verstand heeft van dieseltjes. Het is onbeschoft heet als we beginnen met het opruimen en leeghalen van de Zwit. De auto vlak bij en het trailertje van Bert en Mieke ernaast.
Inpakken vereist een ijzeren discipline en een Arendsoog. Dat lukt me aardig. Maar we hadden eigenlijk wel trek in een flesje bubbel. Per slot van rekening is de 10% aanbetaling binnen op onze ZWIT. Oh, had ik dat nog niet verteld? De ZWIT is verkocht. Ambivalente gedachten: een schip waarmee je zoveel hebt meegemaakt, zoveel plezier heeft geschonken, zoveel vertrouwen heeft gegeven… dat is niet niks om daar afscheid van te nemen. Maar zoals gezegd, we hoeven niet meer zo nodig, we hebben onze mijlen wel gehad. Het flesje bubbels ging leeg voordat we aan de avondmaaltijd begonnen.

Vrijdag, 29 juni
Anneke ruimde systematisch de kastjes leeg. Alles wat bij elkaar hoorde in een krat of tas. Ik heb het gassysteem teruggebracht naar standaard. Dat wil zeggen dat campinggastank weer in het gaskastje zit met het juiste drukventiel. De grote tanks, onmisbaar bij lange afstanden, staan in het trailertje. Inmiddels sommeerde Anneke me om tassen en kratten uit de boot te halen om zodoende weer ruimte te creëren voor een volgende golf van tassen en kratten. We hebben zelfs nog twee kratjes erbij gekocht. Er kwam een Piewiet 12 mtr langszij en er ontstond een geanimeerd gesprek. Dat resulteerde toch maar weer in de verkoop van een boek. Stiekem verkopen we er toch nog steeds een paar: lacheehhh. Het liep tegen zessen en nog waren we niet klaar. ’t Is mooi geweest voor vandaag. De bimini erop om wat regendruppels te vermijden, drankje erbij: finito voor vandaag.

Zaterdag, 30 juni
Peter, de monteur werd getackeld met de vraag wanneer hij ons dieseltje in elkaar zou schroeven. Tja, er moest eerst nog een mast geplaatst worden en daarna waren wij aan de beurt. Hadden we toch mooi even tijd om nu werkelijk alles van boord te halen en te stouwen in de aanhanger: de auto zit tot barsten aan toe, vol. Alle kastjes en leeggehaalde ruimtes werden ontstoft en waar nodig gepoetst met een lapje met teakolie. De foto’s van de kinderen en kleinkinderen werden uit lijstjes verwijderd en dat was het dan zo’n beetje. Peter kwam even langs en wist te melden dat hij met de motor aan de gang zou gaan en dat we gewoon naar huis konden gaan als we dat wilden: hij zou er voor zorgen dat de boot op zijn eigen ligplaats kwam te liggen. Dat vonden we eigenlijk wel een goed idee en we vertrouwen ‘m ook volledig, Aldus reden wij om twee uur weg. Tegen vieren waren we thuis. En als je dan toch bezig bent laad je de hele zaak ook gelijk maar uit op de veranda.
Daar zijn we nog wel even mee bezig voordat dat opgeruimd is!
We zijn ’s avonds bekaf en zakken gezamenlijk lekker door. Het Hoofdstuk ZWIT is bijna afgesloten.

• 02 Juli 2012 - 07:29

Marga:

Hallo Hans en Anneke,

Gefeliciteerd met de verkoop van Zwit..! Ook wel jammer....maar jullie gaan vast en zeker van al het andere in het leven genieten.!!
    Bedankt voor alle leuke en spannende verhaaltjes.
    Groetekuzzzz uit Uden
    X

• 05 Juli 2012 - 19:27

Rob En Ans:

Hoi Zwitjes,
    Gelukgewenst met de verkoop van jullie boot. Laat een nieuw leven met fijne ervaringen nu beginnen! Wij zijn in Nieuwpoort en genieten van de Belgisch kust en daarna naar het Ijsselmeer.
    Liefs van Ans en Rob

• 08 Juli 2012 - 09:22

Sija & Nol:

Ahoy Hans en Anneke

Dubbel gevoel ... de ZWIT in andere handen!? Ook onze Belle is een maand geleden verkocht, vreugde met tranen! Maar de herinneringen neent niemand meer van jullie en ons af. Een onvergetelijke periode wat ons betreft.
    Zullen we eens herinneringen ophalen met z'n 4en onder het genot van een hapje en drankje en voor jullie aan de volgende reisklus beginnen? Ik (Sija) ben even herstellende van een heupoperatie, maar gaat prima.
    Ons adres:
    Brabantstraat 29
    4844 AT Terheijden
    076 8875609
    Kijk maar of jullie er tijd voor en zin in hebben.

• 13 Juli 2012 - 04:17

Bram Anja:

hai hai,
    zo de zwit verkocht. Toch nog snel, en hopelijk niet teveel ingeleverd. Nu zullen jullie wel altijd naar het water lopen als je op vakantie bent om ff te kijken :-) Wat een "troep" verzamel je in de jaren op zo'n boot he.
    Wij gaan morgen weer een stukkie verder varen, zijn nu op Prince Wales eiland in Alaska. Bijna weer in BC.
    Hebben nu een paar dagen lekker weer, nu nog wat wind om te zeilen en we zijn gelukkig. Het dierenleven is fantastisch hier.
    Groet en veel plezier met al de andere dingen dan zeilen
    Liefs B en A