Op huus an - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van hans en anneke koster - WaarBenJij.nu Op huus an - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van hans en anneke koster - WaarBenJij.nu

Op huus an

Door: ZWIT

Blijf op de hoogte en volg hans en anneke

18 Augustus 2011 | Nederland, Leeuwarden

Donderdag, 18 augustus
Brunsbüttel - Cuxhaven
We waren vanmorgen om 08:00 uur klaar voor vertrek maar van enige activiteit van andere boten was geen sprake. Zijn wij nou van het padje? De stroom loopt nu maximaal mee op de Elbe. Maar je moet eerst nog wel door de sluis en hoe die bediend wordt heb je niet in de hand. Nou, dan maar als eerste los. Pas toen zagen we dat een Engels jacht ook de kant van de sluis op was en hij zat er vlak bij. We geven een dotje meer gas en zien de sluisdeuren voor ons neus dichtgaan. Maar op hetzelfde moment ziet de sluiswachter ons en wat denk je? Over zijn luidsprekers roept hij op dat we er nog in mochten. De deuren gingen weer een eindje verder open en we piepten erin. Gelijk de deuren achter ons dicht! Zo, wat een gouwe gozer! Dat kan haast geen Duitser zijn. Even later gaan de deuren aan de andere kant al weer open, ’t is ongeveer half tij en dan is er niet veel niveauverschil tussen het NOK en de Elbe. Om half negen zijn we buiten en de stroom sleurt ons gelijk mee. Het gaat gigantisch hard. De gemeten topsnelheid over de grond was 9,7 mijl p/u! De GPS afstand is 16,8 mijl en toen we afmeerden in Cuxhaven om 10:20 uur stond er 11,3 mijl op het log. 5,7 mijl stroom mee gehad. De jachthaven van Cuxhaven is bij lange na niet vol, aan alles merk je dat het seizoen ten einde loopt. We zoeken een box redelijk dicht bij de wal, dat scheelt weer lopen als je de stad in moet. Toen we eenmaal lagen zagen we een bordje op de steiger dat de box voor negen-meter boten was! Jammer dan, we liggen. Het havengeld valt mee, € 15,- tot 12 meter lengte. Maar dan moet je er wel middels een Tally Card stroom, water en douche bij kopen. Er is ook geen gratis internet. Maar goed, het is een prima haven om op een weergaatje te wachten om naar het westen te komen.

Vrijdag, 19 augustus
Cuxhaven
Waren we gisteren nog redelijk optimistisch over het weer van zaterdag, vanmorgen bij het wakker worden zag de wereld er niet lekker uit. Maar eens even een stelletje weerberichten bekijken en op kanaal 71 de voorspellingen en de huidige situatie op de Elbe aanhoren. Dat laatste was dus wel duidelijk: west 6 tot 8 Bft vandaag. De consequentie daaruit is dat er nog geruime tijd forse golven blijven staan in de Elbe monding. Je moet vanaf Cuxhaven vertrekken met stroom mee, die sleept je dan naar buiten. Naar Norderney is zo’n 60 mijl en dat is 10 tot 11 uur varen. Haal je het niet binnen die tijd dan kom je aan met laagwater en dan kunnen we er niet binnen komen. Dilemma’s dus.
Zoals de hoog- en laagwaters nu zijn is het gunstig om bij daglicht aan te komen, maar iedere dag die je later vertrekt, schuiven de hoog- en laag waters een uurtje op.
Het is nu rond 19:00 uur. De windmeter geeft windstoten aan van 30 knopen en de boten liggen scheef in de boxen. We hebben net Ger en Albert-Jan even aan boord gehad en die zijn heftig van plan morgen te gaan varen en dan gelijk dag en nacht door. Ze hebben beiden wat/veel druk om maandag weer aan het werk te kunnen. Dat hebben wij dus niet, gelukkig. De weersverwachting vanaf zondag ziet er beter uit en we hopen dat dat zo blijft. Dan zijn we in twee dagen in Lauwersoog en dan komen we altijd thuis. Ondertussen rookt het nog steeds van de wind: geen dilemma dus.

Zaterdag, 20 augustus
Cuxhaven
Het weer ziet er een stuk vriendelijker uit, precies zoals voorspeld. Er zijn wat boten vertrokken vanmorgen maar erg veel activiteit was er niet. Dat kwam pas toen de stroom goed stond vanaf Brunsbüttel naar hier. Er kwamen ineens een boel boten, waarvan veel Nederlanders, binnen zetten. Jammer is dat de wind nog steeds west-noordwest zit en dat zal ook zo blijven. Maar het goede nieuws is dat de temperaturen wat oplopen. Na een hoop gereken hebben we uitgevonden dat we morgenochtend om een uur of acht moeten varen. We hebben dan nog een beetje stroom tegen maar eenmaal de Elbe uit hebben we zes uur stroom mee richting Norderney. We moeten daar aankomen tussen 3 uur voor en 3 uur na hoogwater anders komen we niet in de jachthaven. Maar dat gaat lukken.
Vanmorgen heeft Anneke weer even een handwasje (=wasje met de hand en niet handjes wassen) gedaan terwijl ik aan het rekenen was. Vanmiddag een wandeling gemaakt naar die Alte Liebe, de eerste houten pier van Cuxhaven. Daar vlak bij staat een semafoor die we nog steeds niet hadden bezocht en nu dus wel. In oeroude tijden gaven de wijzers aan waar de wind vandaan kwam en hoe sterkt die was en wel voor Helgoland en voor Borkum. Leuk om te zien. Konden we gisteravond geen havengeld betalen wegens absentie van een haven meester, vandaag kon dat wel en over gisteren werd niet gesproken. Je hoort mij niet klagen.

Zondag, 21 augustus
Cuxhaven – Norderney
Het zit ons gewoon mee: de vertrektijd, met andere woorden, de hoog- en laagwaters en de stroom, vallen prima voor onze tochtplanning. Zo ook vandaag, het vertrek is om 07:50 uur uit Cuxhaven. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt. We starten met een heel licht briesje uit zuidoost en dat is van achteren als je de Elbe uit moet. Maar het was te weining om te zeilen. Om 10:00 uur zijn we de Elbe uit, de stroom neemt af en de wind wat toe. Even later zeilen we. De motor af en we maken aardig voortgang. Om kwart over een is het af met de pret: motor aan, maar om drie uur kan ie weer af: genoeg wind om te zeilen. Om half vijf komt de aangewakkerde wind inmiddels recht van voren en besluiten we te gaan motorzeilen om toch een beetje op tijd aan te komen. Het laatste stuk bij Norderney is natuurlijk een crime: ten eerste liepen we op de heenreis bijna vast in de vaargeul en ten tweede gaat de stroom hier altijd tegenstaan als je van de Elbe afkomt. Maar we slaagden weer met vlag en wimpel. Niets geraakt en een plekje gevonden aan een Bavaria 31. Het was in middels tien voor zeven en we hebben 68,3 mijl op het log. En da’s dus ruim 6 m/u! Goed gedaan, Zwitje!
We hebben de pijp aardig uit en besluiten maar een hapje te gaan eten. Sliptongetjes voor mij en knorhaan voor Anneke, biertje, wijntje en we zijn heel tevreden.

Exact een jaar geleden kwamen wij aan in Scheveningen: de afronding van onze droomreis!

Maandag, 22 augustus
Norderney – Lauwersmeer
Na heftige getijberekeningen togen wij, schrik niet vrienden, om 06:50 uur op pad. We sleurden met stroom mee de geul bij Norderney uit, maar hadden wel ruig water. Niet lekker. Er was totaal geen wind en dat is om thuis te komen dan ook weer niet slecht. Na zo’n twee uur waren wind en golven helemaal weg. We verbazen ons over de snelle wisselingen in de lucht. We hebben het strakblauw gehad, maar ook goorgrijs en alle tinten daartussen. Om half twaalf zijn we Borkum voorbij en gaat de Duitse vlag naar beneden: we zijn weer in Nederland. De geul tussen Ameland en Schiermonnikoog is een vreemd stuk water: van oost komend moet je een heel eind omvaren om de eerste boeien te pakken. Dankzij het feit dat de route van de heenreis als track nog in de laptop stond konden we gemakkelijk de weg vinden naar de sluis van Lauwersoog. De schutting liep probleemloos: we konden als eerste de sluis in. Mijn Anna wilde nog een stukje door en ik wilde het eigenlijk niet. Dus liet ik de Zwit in de vaargeul aan de grond lopen, waarop Anneke zei dat we dan maar naar de haven moesten gaan. Maar ja, bikkels als we zijn, hebben we toch nog maar een stukje doorgezet (bijna weer vast!) en liggen we nu met twee boten aan een piepklein steigertje van de Marrekrote te genieten van een oorstrelende rust. Vandaag hebben we 61 mijl afgelegd en we zitten er aardig door.
Peter Koelewijn: Je wordt ouder, Papa, geef het maar toe!

• 19 Augustus 2011 - 13:02

Touloulou:

Beste Hans en Anneke,
    Weer met veel plezier al jullie verhalen gelezen.
    Doe het maar rustig aan naar Nederland, dan hebben wij onderweg nog meer daaevan.
    Over twee weken gaat onze boot het water uit in Frankrijk en is het uit met de pret.
    Goede reis verder, met beter weer dan op de Oostzee.
    Groet, Martha en Dick.

• 21 Augustus 2011 - 10:08

Evert:

Hee zeereuzen , wij varen natuurlijk een beetje mee he, maar begrijpen geen reet van jouw berekeningen Hans . Volgens ons kan je Norderney altijd aanlopen vanaf de Dovertief.
    Afgelopen 11 jaar deden wij dat met vetrek HW Cuxh. en dan rechtstreeks naar Norderney, ook wel eens rechtstreeks naar Borkum , lag aan de tijd (nacht) van het vertrek vanuit Cuxh. Prettig om met daglicht ergens aan te komen .
    Gezien bij meteox, dat het maandag een fietsdagje kan zijn op dat eiland (west 3 Bft) en dinsdag met Oost 5 Bft. als een speer naar ?? zeg het maar Borkum en of Lauwersoog .
    We zijn zeer benieuwd hoe je het berekend heb. Veel groeten en succes.
    Jeanne en Evert
    PS. met een beetje lef pak je dat geultje i.p.v. Dovertief onder Norderney scheelt zeker een uur varen. succes.

• 22 Augustus 2011 - 18:45

Ron:

Hoi Hans en Anneke,

Weer op huus an, eind april hadden we afgesproken in Noorwegen, onze route week wat af van de door jullie gekozen route, maar als jullie een beetje opschieten kunnen we komend weekend afspreken in de sixhaven Amsterdam en dan gezellig naar de Uitmarkt?